torsdag 14 augusti 2008

Provstick i äpple och en eloge till apoteket!

I morse hade vi mötet med förskolepersonal och rektor. Det kändes bra, alla är så positiva och engagerade. Vissa av dem var med vid Elias skolstart också. Så nu har de alla injicerat insulin i ett äpple och fingrat och knappat på grejorna. Att provsticka i något annat är bra övning, så känner man sig lite mer säker på hand när man ska sticka i en människa.
Jo, jag lämnade info lapp med foto(de tyckte det var en mycket bra ide´), plus lite annan information som är bra att ha till hands. Det har gått väldigt bra för Elias under hans skoltid så här långt, då blir det lätt att man kopplar av lite, därför lämnade jag så mycket information som jag kunde idag. Så att alla kommer in i "tänket" igen, sen är det ju så att det ena barnet behöver inte vara det andra likt. Jag kommer ju att vara med hela de nförsta veckan tills allt fungerar och de alla känner varandra lite bättre.

Jag vill för en gångs skull passa på att berömma Apoteket i Ystad för en bra service. Den här strulande manicken till Elias pump som jag berättade om blev en ganska lång historia. Först fick jag ringa till Barnmottagningen och prata med en sköterska som inget visste(Både diabetssköterska och läkare har semester!), därefter ringde en läkare upp och efter många om och men kom vi fram till att den heter Quick Serter. Nåväl, ett recept skickades till Apoteket, men väl där så är det inget som de har hemma utan de beställer hem. Ok! Bara ni har den till imorgon, tyckte jag, annars kan vi inte byta infusionsset. Det enda de kunde göra var att skriva brådskande, ja,ja, tänkte jag, vad gör vi nu? Men faktiskt så ringde de idag, (dagen efter)att varorna kommit. Lite imponerad blev jag:D
Glad i hågen öppnade jag för att testa "manicken", bara för att upptäcka att den kärvade än mer än den vi redan hade! Så, nu är ett nytt infusionset satt med den gamla sertern! (men det vet inte Elias,Psykologi!)
De här dagarna känns barnens diabetes som ett heltidsarbete...tur att man är ledig!

Inga kommentarer: