onsdag 27 augusti 2008

Idag:Ingen bra diabetes dag!

Det är dagar som denna som får mig att bli sådär konstigt avtrubbad när det gäller diabetes. Förut blev jag ledsen och frustrerad...nu känner jag att det bara är att avvakta så återgår det snart till det normala igen.

Så här är det: Elias åt inget speciellt efter kvällsmaten igår, möjligen en frukt(som alltid). Vid läggdags hade ett värde på 9.0, vilket är ok eftersom han brukar sjunka framåt morgonen i synnerhet om han inte ätit något extra kvällsmål. När sedan jag gick och lade mig var han uppe på 19.0, då gav jag honom 0,5. Därefter följer bara höga värden och framåt morgonen gav han sig 1E. Ändå sjönk han inte, med påföljden att han hade väldigt ont i magen hela morgonen och stannade hemma från skolan.

Vi bytte infusionsetet till pumpen och därefter åt han frukost och fick insulin till det. Någon timme därefter när jag tyckte att han borde gå till skolan eftersom han var hyfsat pigg, klagade han på ont imagen igen. Ja,ja tänkte jag, men...då hade han sjunkit till 2,2 och hade en rejäl känning! Det är just detta oförutsägbara som är så in i he....e jobbigt. Är man som jag kontrollmänniska så står jag helt maktlös över att inte kunna göra något. I vanliga fall, när allt fungerar som det ska är pumpen väldigt förutsägbar och pålitlig.

Idag har helt enkelt inte varit någon bra diabetes dag:(

1 kommentar:

Förälder sa...

Hej!

Så där har vi det också, i går eftermiddag fick S en rejäl blodsockerhöjning som vi inte fått ner riktigt än.

Jag tror det beror på att barnen börjat skolan igen och stöter på alla möjliga virus - det är förkylningsdags.

Hälsningar
Förälder :)