tisdag 19 augusti 2008

"jag längtar till i morgon!"

Vilken positiv skolstart! Båda barnen är riktigt glada över att ha börjat skolan, de har verkligen haft två toppendagar båda två. Det känns jättehärligt!
Det går bra för Albin, än så länge har jag varit där och hjälpt till med sticken. Det känns som om förskollärarna har nog att göra med 22 förvirrade sexåringar.
Igår pratade vi med hela gruppen, förklarade lite vad det innebär att ha diabetes och han visade sina grejor. Han mätte blodsocker på båda "fröknarna" och flera av kompisarna. Albin är väldigt öppen med sin diabetes och pratar gärna om det.
Till middag var det korvstroganoff och han sa att han var jättehungrig, han fick insulin därefter för att sedan inte äta alls mycket. Så vid halvtvå låg han på 3,5, tack vare att han inte ätit. Jag försökte förklara för honom varför det blev så, men till kvällsmaten hade vi en dust till gällande maten.:(
Idag gick det bättre trots att det var fisk. Jag gav honom mindre insulin, han åt knäckemacka och drack mjölk+grönsaker. Dessutom gick jag därifrån! Givetvis hade han ätit bra. Jo, förklarade han; "du var ju inte där!"
Dagarna med Elias och hans nya lärare har också gått bra, han sköter ju det själv. Var och träffade dem idag för att bestämma tid för ett möte. De ville gärna ha samma information som de andra fått! Ja, så klockan två i morgon träffar vi dem. Men Elias vill inte vara med!
Det hade ju verkligen varit ytterst lämpligt, en liten stund ialla fall. Vi får väl se hur dagsformen är imorgon...
Det sista Albin sa innan han somnade var; "jag längtar till i morgon!"
Härligt!!!

Inga kommentarer: