söndag 24 november 2013

Dumheter och okunskap föder fördomar

Diskussionerna och reaktionerna efter det satiriska inslaget i Sveriges Radios "Tankesmedjan" är det väl inte många som missat. Vi är mångas intagit väldigt illa vid oss, med tanke på att det är våra barn det handlar om. Hur kan man få snacka så mycket skit, göra sig rolig över en sjukdom som man inte har en aning om hur den drabbar och påverkar människor. 

Jag blir heligt förbannad när jag tänker på att det är just så här fördomar sprids, genom dumheter och okunskap. Många är vi föräldrar och diabetiker som kämpar mot fördomar för att få förståelse och framför allt den hjälp, exempelvis i skolan som krävs!

En liten ursäkt från Sveriges Radio har framförts, men jag hoppas att människan som spridit sån dynga aldrig mer får uttala sig offentligt i Sveriges Radios namn. Det är många som anmält programmet, heja, heja!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,

Jag jobbar med ett finskt bolag som har tagit fram en blodsockermätare med den senaste tekniken. Mätaren lagrar all information i "molnet" och gör det enklare att hålla koll på sitt barns blodsockernivå.

Mätresultaten får du direkt i din dator eller i din mobiltelefon. All data sparas så att du på ett enkelt sätt ska kunna se trender i mätresultaten och lättare kunna hålla en jämn blodsockernivå. De som har testat den nya mätaren har uppnått mycket bra mätresultat.

Blodsockermätaren är väldigt pedagogisk och informationen kan skickas vidare till diabetesläkare/sjuksköterska/förälder.

Efter årsskiftet kommer vi att få ca 20 mätare som skall testas. Jag undrar om du och dina barn skulle vilja vara med i testgruppen? Du får jättegärna kontakta mig för mer information.


Bästa hälsningar

Karin Svantesson, Effektiva Media
E-post: karin.svantesson@effektivamedia.se