tisdag 25 juni 2013

Sommarlov!

Då var det sommarlov även för mig och det känns bra att kunna vara hemma med pojkarna nästan hela deras sommarlov. De är fantastiskt duktiga på att ta hand om varandra när inte vi är där, men det vill de så klart inte erkänna;) farmor och farfar har också ställt upp med lagad lunch till dem de första dagarna när jag arbetade.

Så de klarar sig bra med lite planering, men ändå känns det bäst för mig när det är jag som är hemma. De har redan lyckats vända på dygnet båda två, med sena kvällar/nätter och sovmorgon långt ut på förmiddagen. Jag försöker styra upp det och väcka dem.

Ett annat bekymmer är deras stillasittande, det är mycket vid datorn och inte mycket annat som lockar. Vilket innebär att jag får vända ut och in på mig för att försöka aktivera dem. Vi vet ju hur mycket alla barn och speciellt barn med diabetes behöver  vara aktiva. Vanligtvis är det ju ett naturligt tillstånd bland barn, med de sista åren har deras beteende förändrats radikalt. Ingen av pojkarna har någon sommar sport, men Albin ska spela beachhandboll i juli och tills dess är det ungefär tre träningar. Vi har fått ut Albin i slingan ett par gånger också, senast igår faktiskt.
Gårdagen blev till slut ganska aktiv för honom, med bad i kompis pool, löpning och lite spel med ett badminton/tennis set vi köpte. Badminton/tennissetet fick fart även på Elias en liten stund, applåder på det;)

Som sagt får man anstränga sig, annars hamnar de instängda på sina rum hela dagarna. Önskar oss nu lite strandväder, så löser sig allt!




Inga kommentarer: