söndag 9 oktober 2011

Hur får jag barnen att sköta sin diabetes på rutin, självmant?

Hur får jag barnen att sköta sin diabetes på rutin, självmant?
Vi måste hela tiden påminna de båda om att ta blodsocker innan mat och att ge sig insulin när det ska göras. Det fungerar bra när inte vi är med, men så fort vi är i närheten kopplar de av och litar på att vi har koll.
Visst tycker jag att det kan vara skönt för dem att koppla från det då och då. Men det hade underlättat något otroligt om de kunde ta samma ansvar hemma. Ibland gör jag inget annat än tjatar...
Vårt diabetesteam bjuder in barnen till "diabetesskolor", där de ska lära känna sin diabetes bättre. Tanken är god och jag hoppas att det på längre sikt medför att de inser allvaret och sitt eget ansvar för sin sjukdom. För det är ju inte så att de inte vet vad eller hur de ska göra, de gör det bara inte av sig själva...

Inga kommentarer: